02 January, 2006

Boblernes do og don'ts

Hele verdens Martha Stewart har naturligvis også en liste med do og don'ts, hvad angår mousserende vin. I får mine kommentarer med for egen regning.

  • Vælg et højt glas - fløjte eller tulipan - det bevarer boblerne i længere tid, tilråder Martha. Det lader også boblernes spektakulære opdrift komme meget flottere til sin ret, tilføjer jeg.

    Martha nævner videre, at et højt glas også er bedre for at nyde champagnens bouquet. Det er nok mere tvivlsomt, idet duftene udfolder sig bedre i et stort glas, der er beregnet til vinsmagning. Det går til gengæld ud over boblerne. Drop lave, skålformede glas.

    Personligt foretrækker jeg et højt men ikke alt for stort glas, så jeg når at drikke indholdet, inden det bliver for varmt. Hold i øvrigt om stilken og ikke om selve glasset for at undgå at varme indholdet op med fingrene.

  • Mousserende vin serveres afkølet, som Martha skriver i næste punkt af sin gennemgang. Anbring flasken i køleskabet nogle timer - ikke dage - før servering. Køleskabets andre madvarer kan afgive aromaer, der kan trænge gennem proppen, hvis flasken ligger på køl for længe.

    En hurtigere og efter min mening meget flottere mulighed er en spand med vand og is. 20 minutter er nok.

    Vær i øvrigt opmærksom på, at mange danskere har en tendens til at servere champagne en grad eller to for varm. Den er bedst mellem 8 og 10 grader. Kun gamle årgangschampagner drikker man lidt varmere, typisk mellem 10 og 12 grader.

  • Nu har vi valgt glas og kølet flasken, og det er derefter på tide at åbne den... Pil først guldfolien af og løsn den metaltråd, der holder korkproppen på plads. Hold en hånd over proppen i tilfælde af, at den skulle gå af i et uventet øjeblik, tilråder Martha.

    Det kan for eksempel ske, hvis flasken er blevet rystet for meget. En måde at sikre roen er at sende champagnen en tur i fryseren en tid, skriver jeg for egen regning. Glem den nu ikke. Det er en måde at berolige flasken på, ikke at ekspreskøle. Det foregår meget bedre og lige så hurtigt i en spand med is.

    Hold flasken, så den ikke peger mod nogen, i et vinkel på højst 45 grader. Vrid flasken - ikke proppen - med den anden hånd, indtil korkproppen går af med det, litteraturen beskriver som et stille suk.
In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: