11 December, 2006

Champagne lige fra mormorhaven

Appellationen champagne forsvares med næb og klør af den halvofficielle organisation, CIVC's, jurister. Det er - for mig i hvert fald - til at forstå, at de ikke gider dele navn med mousserende vine fra andre verdensdele. Andre gange - når de for eksempel farer i felten over en farve, der er navngivet champagne - er det måske sværere at følge med mentalt.

Jeg gad nok vide, hvad paragraffernes fortolkere ville sige til denne fortryllende anvendelse af en af mormorhavens indvånere?

"Vil man nu lave Champagne, behøver man blot at tage 2 Theskefulde af denne Saft og blande det med en Kande fransk Vin; fyldes paa Flasker og omrystes godt."

Den omtalte saft er lavet af hvide ribs. Et bær, som jeg primært har mødt i gamle haver, især da i den hvide udgave. Der er jo nogle der mener, at champagne er noget surt sprøjt. Jeg gad nok vide, om det er den effekt ribssaften bibringer.

Opskriften stammer fra "Husmoderens Haandbog", 1903. Se hele opskriften her (er det forresten ikke supertypisk, at det er på en norsk side, man finder noget så utilstedeligt?) ;-D

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: