14 December, 2006

Decembersol


Det gamle jernkrucifiks overvåger den øvre del af Verzys Grand Cru-parceller. Udsigten over Vesle-dalen er altid betagende i klart vejr.

Vejret er køligt men det smukke solskin giver fine arbejdsbetingelser for de mange, der efterhånden er godt i gang med vinterens beskæring.

Vi er blevet brændt af. Den unge mand, der sidste år beskar de fleste af vores Meunier-planter har fået fast job. Vældig ærgerligt for os - for han var effektiv på den gode måde - og godt for den, der har hyret ham.

Timeløn tak
I øjeblikket prøver Alain at skaffe en anden til at begynde lige efter nytår. Vi har en måneds arbejde, og det er for meget til, at vi selv kan nå det. En person er i reserve, fordi vedkommende foretrak aflønning per time i stedet for en fast løn for det hele. Altså én, der er langsom.

Det er s'gu godt, at en anden én ikke skal ud og lufte sit beskæringsdiplom i fremmede mennesker marker, for jeg ville sørme også være fristet af at snuppe timeløn.

Sådan er det at være nybegynder, man kommer selv til at skyde nogle i princippet gratis timer ind i det for at få sit tempo helt derop i skyerne, hvor der begynder at være balance. Det har været det samme i alle mine jobs.

Klar til Cordon
Foreløbig vil jeg nøjes med at begynde at overveje at læse op på sagerne, så jeg er klar til en flok Cordon de Royat efter nytår.

Lige nu er de yderst minutiøse regler gemt langt væk i de alleryderligste hjernevindinger. Jeg tror såmænd næsten så langt væk som reglerne for bøjning af uregelmæssige, tyske verber. Uha, der skal støves af i juleferien.

Jeg fik heller aldrig smurt beskærersaksen.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

3 comments:

Anonymous said...

"Jeg fik heller aldrig smurt beskærersaksen."

FY! Skam dig! :-)

Lars

Sol said...

Det nye år vil blive meget bedre... helt sikkert... jeg kan slet ikke forestille mig andet.

Solveig

Anonymous said...

Helt sikkert, men for en sikkerheds skyld...

..kommer vi gerne forbi med en lille flaske olie NÅR høsten 2007 er vel overstået (hi-hi).

Lars

Og også her siger det nu klip-klip-klip-klip-klip....