03 December, 2006

Vinterlukning


Chardonnay-vin nedenfor Verzy, Montagne de Reims.

Vinen har smidt bladene de fleste steder. Skoven oven over os lige så. Alt levende og grønt er godt på vej til at have lukket ned for vinteren.

Jeg kan undre mig over, hvor alle de blade bliver af?

Der er næppe regnorme til at hive dem allesammen ned i det underjordiske. Jeg synes aldrig det blæser her, og byens grønne mænd støvsuger kun de kommunale blade.

Livets uafvendelige gang
Sikkert er det, at de forsvinder, bladene. Sommeren lang har de fungeret som vinstokkens grønne kraftværk. Nu har planten selv taget over, og er på vej i hi. Som de fleste andre planter i dvale resten af vinteren. En tilstand, den vil bevare frem til en gang i marts.

Når jordens temperatur til den tid passerer de 10 grader Celsius vil vinstokkene genoptage den produktive cyklus. Alt levende fødes, dør og genopstår.

Måske skal man have en vis alder for at værdsætte denne universets uafvendelige gang. Jeg har i hvert fald aldrig tidligere hæftet mig specielt ved den slags, men kan konstatere, at jeg nu trives godt med en nær kontakt med jorden og dens frugter.


Enkelte blade i den terminale fase klamrer sig stadig til grenene.

In English

Copyright: Ophavsretten til tekst og billeder på bobler.blogspot.com tilhører Solveig Tange. Mine artikler, billeder eller dele af dem må ikke gengives andre steder, uden at jeg fremstår som forfatteren. Du er velkommen til at linke, sålænge du ikke åbner i eget framesæt.

No comments: