28 August, 2007

Klar i starthullerne

 
Posted by Picasa
Meunier-druer, Loisy-en-Brie, den 26. august 2007.

Vi begynder årets druehøst den 29. august. Først Meunier, derpå formentlig Pinot Noir og sidst Chardonnay.

  • 12 plukkere er ansat, to personer tømmer plukkernes spande i 50 kilos kasser og fragter disse til bilen, en chauffør kører druer til pressen, to kokke laver mad og så er der Alain og undertegnede, der indgår i hullerne. Plukker druer, når det er nødvendigt for at holde en vis fart, kører druer til kooperativet, hvis chaufføren pludselig får hold i ryggen som sidste år, viser eventuelle gæster rundt med mere.

  • Tre hektar med flest af de grønne Chardonnay, lidt mindre af de blå Meunier og færrest af de ditto blå Pinot Noir skal tømmes for drueklaser.

  • Vi forventer, at det vil tage syv måske otte dage.

  • Det er min debut som selvstændig. Jeg har allerede modtaget nogle papirer, har skullet give de første oplysninger til diverse myndigheder og vil de næste dage lære at udfylde de nødvendige papirer omkring indlevering af druer til kooperativet, indrapportering til diverse myndigheder og udbetaling af penge til de af plukkerne, der vedrører min halve hektar.

  • Druernes udvikling de sidste dage er spændende. Jeg frygtede regn, i stedet har der ligefrem været pænt med sol, hvilket må have give druerne et ekstra spark op i graderne. Således kan det meget vel ende lykkeligt, at vi måtte skyde starten to dage. Vi får se.

    Det er 10-12 år siden, jeg smagte den første flaske champagne fra vores kooperativ, det er seks år siden, at jeg oplevede min første vinhøst og blev klar over, at der kun er en interessant måde at vinhøste på, og det er at gøre det selv. Det er fire år siden, at jeg plukkede druer første gang. Det bliver første gang, at jeg selv skal levere druer.
  • No comments: