18 September, 2007

Varmt vejr i medierne

Opvarmningen har virkelig fået sit folkelige gennembrud i år. Visse steder.

En artikel fra Washington Post gennemgik for nogle uger siden, hvordan opvarmningen sætter sine spor i Nordfrankrig i form af den tidligste høst nogensinde. En vinbonde fra Alsace forklarer, hvordan han finder det nødvendigt at eksperimentere med andre druersorter, der bedre kan klare varmere vejr end eksempelvis Pinot Noir og Gewurztraminer.

Jeg har ikke 11 generationers overblik, men ind i mellem evner jeg at stille spørgsmål, der giver mig interessante svar.

Kort efter min ankomst hertil i 2003 havde jeg dårligt nået at oparbejde hjemve, før der var budbringere hjemmefra. Flokke af stære i tusindvis, titusindvis cirklede over vinmarkerne overfor min svigermors gård i Côte des Blancs i Champagne. Og de var sultne efter den lange flyvetur.

Min svigermor forklarede mig, hvordan hun og hendes forældre i gamle dage måtte dække druerne med store net for at beskytte dem mod trækfuglene. Siden rykkede vinhøsten så mange uger frem, at man havde plukket de nødvendige druer, når de store fugleflokke ankom. Nettene blev overflødige, og de har ikke forladt min svigermors nu ubeboede barndomshjem siden. (Mere her.)

Jeg tillod mig ikke at tænke global opvarmning dengang. Noterede mig blot, at vejret er blevet varmere, imens spillevende mennesker stadig husker, hvordan det har været anderledes. Og allermest utroligt: Ingen har diskuteret det!

Det lader til at have ændret sig i løbet af 2007.

No comments: