28 November, 2007

Fremtidigt farvel til de små

Fremtidens champagner bliver store. En af de store, Remy Cointreaus direktør Jean-Marie Laborde, forudser overfor det britiske nyhedsbureau, Reuters, at tidens stigende druepriser vil tvinge de små vinbønder ud af champagnespillet i de kommende år.

Taberne er dig og mig.

De første tegn er tydelige allerede i dag. De handler om priser, på druer og på vingårde.

Druepriser over krisegrænsen
Druepriserne har for længst passeret den traditionelle krisegrænse på fem euro per kilo. Både champagnehuse og ofte også vinbønder, der producerer champagner under eget navn, har brug for at købe druer.

De store og meget rige huse kan principielt byde prisen op, til de får, hvad de vil have. De små kan ikke byde op i det uendelige, og må stå af, hvis priserne bliver for høje. Dermed får de en lavere eller dårligere produktion, hvilket på sigt kan sætte dem mere og mere ud af spillet.

Hidtil har de store huse, der står for 70 procent af den samlede omsætning, undladt at byde priserne op som et led i en slags uskreven overenskomst med de små vinbønder, der ejer 90 procent af vingårdene.

I sommer bekendtgjorde den allerstørste af de store, LVMH's direktør for champagnehusene, Jean-Marie Barrillère, at han ikke agter at spille flink længere, men vil byde priserne op til han får, hvad han vil have.

Han nævnte i samme forbindelse, at alt for mange champagner bliver solgt for dårligt. Et faktum, som også Remy Cointreaus direktør nævner overfor Reuters. De mener, at de små vinbønder, hvis basisvare ligger fem-ti euro under et stort mærkes ditto, sælger deres champagner for billigt.

Million per hektar
Også hektarpriserne er med en million euro for de dyreste jorder oppe over skyerne. Igen kan kun de store huse købe op efterhånden som jord sættes til salg.

Vi har selv regnet på priserne. Ingen småbønder - som os - kan bruge så meget på så lidt. Først i femte generation vil jorden give et overskud. Det kan man kun, hvis man har tid til at vente på sorte tal. Det har de rigeste af husene.

Et af dem har netop købt vores barnløse nabos seks hektar til overtagelse, når vedkommende går på pension om nogle år. Så har Montagne de Reims et lille mærke, en vinbonde mindre, mens et af de meget store huse har lidt flere Grand Cru-hektar at lege med.

"Det er klart, at der vil blive konsolidering mellem mærkerne, " siger Remy Cointreau-direktøren til Reuters.

Vores nabos salg er et glimrende eksempel på, at han har ret, og at udviklingen er godt i gang. Den traditionelle dynamik mellem meget store og rige champagnehuse og små, landlige vinbønder med egne mærker vakler med andre ord i disse år.

Flere tabere
Det er selvfølgelig ærgerligt for de små vinbønder, hvis børn stille og roligt må afhænde vinstokkene i takt med at de arvede jorder bliver for små til at man kan leve af dem. Få vil have råd til at købe hinanden ud.

Men alle os, der elsker champagne, taber også. Udviklingen vil nemlig med al sandsynlighed også betyde dyrere og mere standardiserede champagner.

De store mærker står for sublime champagneoplevelser men de står også for flade fornemmelser, der skal please hele verden. De små mærker står for skrækkelige champagner, der med al tydelighed mangler det fornødne håndelag, men de leverer også fantastiske produkter, der rummer alt, hvad man kan ønske sig af terroir.

No comments: