26 November, 2007

Skål for Airbus og resten i håret

Den franske præsident og alle hans mænd (og damer) har solgt 160 Airbus-fly til Kina for 10 milliarder euro. Nok en skål værd, selv for Sarkozy, der er kendt for ikke at drikke alkohol.

Det er heller ikke stensikkert, at d'herrer skåler i champagne. Jeg gætter på, at de snarere har hældt kinesiske bobler i kopperne, og konstaterer videre af Reuters foto af Sarko og den kinesiske præsident, Hu Jintao, at kineserne stadig drikker boblevand af lave, skålformede glas.

Ny trend fra de bonede gulve? Eller blot forældede glas? Jeg advarer: Gør ikke som præsidenterne. Man drikker bobler af høje glas, fordi de giver mulighed for at nyde boblernes opdrift og desuden bevarer dem længere. Brug skålene til desserter, lød rådet, da jeg besøgte champagnehuset Lanson tidligere i år. (Mere om Do og dont's.)

Kineserne har ikke lov at læse blogspots. Disse blogs og herunder også min er blokerede. Jeg kan forresten heller ikke kinesisk, men det kan Kim. Og kære Kim, når du nu lige om lidt skal derud og skrive for Berlingske Tidende, kan du så ikke ved lejlighed lade et par ord falde om, at de skal se at få købt nogle ordentlige glas?

Jeg mener, at det må være peanuts sammenlignet med 110 A320 jetfly og 50 A330 dittoer. De store maskiner kommer til gengæld til at pynte svært på både Airbus' og Frankrigs plagede regnskaber. Gad nok vide, hvad der ligger i den del af aftalen, vi ikke får noget at vide om.

No comments: