12 March, 2008

Den halve sandhed

En af mine drømme er at sende vores to typer lyserød champagne ud i halvt format. Primært for at gøre det mere muligt for to, der enten elsker hinanden, eller bare vil sætte en ektra prik over i'et at nyde champagne uden at skulle tømme en hel flaske. Hvilket - tro det eller ej - faktisk kan være et problem.

Det ærgrede mig derfor gevaldigt, da Alain forleden gjorde mig opmærksom på, at det halve indhold ikke betyder halv pris. Flasken er dyrere at producere, fordi der er færre af dem, etiket og emballage koster det samme og så fremdeles.

Jeg tror dog stadig på et marked, og det bekræfter da også nogle tal fra l'Union sidst i januar. Avisen skriver, at huset Duval Leroys salg af halve flasker voksede syv procent sidste år, og at halve flasker i alt repræsenterer over fire procent af det totale salg.

Ifølge tal i avisen repræsenterer meromkostningerne ved den halve flaske et sted mellem to og fem procent ekstra. Til gengæld betaler man dog samme pris for druerne, det vil sige halvt så meget som for den almindelige 75 cl flaske, den såkaldte la Champenoise.

Interessant nok oplyser huset Perrier-Jouëts kældermester, Hervé Deschamps, til l'Union, at champagner på halve flasker ældes hurtigere, og derfor skal drikkes før de større flasker.

Halve flasker champagne er populære i Japan og Schweiz.

3 comments:

Anonymous said...

Som en af mine venner så præcist udtrykte det: "De halve flasker har fanden skabt". Jeg kunne ikke være mere enig! Altså... rigtige kendere vil have MAGNUM flasker (gæret på flaske og derefter >4 år før degorgement altså high-end).

Og de lagrer ikke særlig godt de der små flasker - det er fuldkommen rigtigt.

Efter min mening har de kun en funktion - fredag-efter-arbejde-hurra-nu-starter-vores-
weekend-før-middagsmaden-slappe-af-vin-
skal-alligevel-drikkes snart...

Og iøvrigt burde kvinder høre efter når deres mænd nu endelig siger noget! ;-)

Hilsen

Lars

Sol said...

Den sidste sætning i dit indlæg bør du næsten oversætte til engelsk for Alains skyld. Jeg er helt sikkert på, at han vil sætte pris på den.

Du har jo ret i at magnum er det bedste... men det er ikke altid, man kan få sådan et bæst tømt, og hvis nu alternativet er ingen champagne, fordi man ikke gider sidde tilbage med en tredjedel flaske, der ikke blev drukket, så er en halv flaske måske et meget godt bud.

Jeg synes jævnligt, vi ser flasker, der ikke bliver tømt - ikke hos os altså - og den sidste slat ender i saucen næste dag. Jeg forestiller mig også at kunne forsyne andre former for lejligheder, hvor et par veninder f.eks. gerne vil nyde et enkelt glas sammen. Hvis de er nødt til at købe en hel flaske, ender de med at drikke hvidvin i stedet. Og det er vi her i Champagne jo slet ikke interesseret i.

Jeg har forresten lige i dag smagt to magnum, hvoraf den ene var ældre end mig, og den havde færre rynker end jeg har, og jeg synes ellers jeg klarer mig helt godt af en årgang 68'er at være.

Det var nok ikke gået i de halve flasker, så jeg tror simpelthen bare, at det er nødvendigt at være pragmatisk og sige hver ting til sin tid og lejlighed,

Hvad drikker du selv fredag fyraften?

mvh
Solveig

Anonymous said...

"Den sidste sætning i dit indlæg bør du næsten oversætte til engelsk for Alains skyld. Jeg er helt sikkert på, at han vil sætte pris på den".

Gør det Solveig :-)

I aften, vil jeg som i går, gå ud og tappe et par glas af vores 2007er Kabinett trocken, der endnu ikke er aftappet - endsige filtreret. Den ligger efter 1. afstik nu på fingæren og er nu blevet næsten helt klar.

Hilsen

Lars