13 June, 2008

Danskere drikker mindre champagne

Danskere drikker mindre champagne men mere mousserende vin.

Sådan stod der forleden på nettet - i Jyllands-Posten - med belæg i tal fra AC Nielsen (Læs resten her.)

25 procent flere vine med bobler blev skyllet ned i 2007 end året før. Det er selvfølgelig fint, at bobler er populære. Men ærgerligt, at danskerne går uden om champagnen. Også for os, selvom vi kan godt finde andre markeder, vil vi selvfølgelig særligt gerne føre flaskerne frem i Danmark.

"Man gider åbenbart ikke rigtig den traditionelle champagne, eller også vurderes den simpelthen for dyr i forhold til de stadig flere alternativer, der tilbydes," står der i artiklen.

Prisforskellen - som er stor - har flere forklaringer:

  • Metoderne i Champagnes vingårde er primært manuelle
  • Boblerne fødes i flasken, ikke på tank eller i form af et skvæt kulsyre.
  • Champagne lagrer i mindst 15 måneder, crémant'er normalt mindre,

    Læs mere her.

    Omkring hver anden flaske champagner popper i Frankrig.

    Nu er det ikke fordi den almindelige franskmand har flere penge mellem hænderne end den almindelige dansker. Den største forskel er nok, at franskmænd køber én flaske god vin i stedet for tre-fire flasker halvdårlig, og så lander udgiften på det samme.

    Branderten bliver selvfølgelig ikke den samme - selvom champagne har særlig kvik effekt qua sin kulsyre - men det er under alle omstændigheder ikke velset at blive fuld her. Tro mig, jeg har været der. I Frankrig må man udvælge den slags lejligheder meget nøje og føre regnskab med tid, åsted og eventuelle vidner.

    Noget helt andet er, at det i Danmark formentlig ofte ikke giver nok bonuspoint i forhold til prisen at servere champagne i stedet for f.eks. cava. Det er selvfølgelig ikke muligt her. Jeg kan købe crémant i de store supermareder i Reims, men jeg er ikke sikker på, at cava overhovedet fås. Må hellere tjekke.

    Det er under alle omstændigheder aldrig aktuelt med hverken cava eller crémant. Når man bor i en vinproducerende landsby i Champagne, giver den slags produktert nødvendigvis så mange minuspoints, at man er i overhængende fare for at ryge ud af skalaen.

    Den store fordel er, at man altid får champagne. Det smager næsten altid godt. Af og til sublimt.
  • 4 comments:

    RavnsRede said...

    Danskere er til discount. Vi skal ikke køre langt for at finde en discountforretning og vi lader os nemmere lokke af 3 flasker for en hund. Vi har brugt og bruger stadig tusindvis af kroner på nye flotte samtalekøkkener, og smider færdiglavet mad i designerkomfuret. Vi gider ikke bruge tid på at samtale og hygge i køkkenet over et veltilberedt måltid men ofre hellere penge og tid på at drøne ned i fitnesscentret og knokle den dårlige samvittighed ud over at have konsumeret nr. 13 fra den lokale pizzamand.

    Giv mig et gammelt fransk landkøkken og nogle lækre råvare, en god flaske vin eller to, gode venner med tid til fordybelse, nærværd og en god snak til langt ud på aftenen...

    Finn

    Sol said...

    Hej Finn,

    Der bor vist lidt af en fransk romantiker inde i dit skab? ;-D

    Det har der aldrig gjort i mit, og jeg har stadig svært ved at forstå en masse af det, der foregår hernede.

    Men én ting har de styr på, franskmændene, og det er mad og vin, og det gennemsyrer mange helt almindelige og ikke særligt rige menneskers liv.

    Det kan jeg høre, når jeg hører vores naboer tale om den salat, de dyrker i deres køkkenhave.

    Når veninder serverer kylling, de har fået deres svigermødre til at opdrætte, så de kan servere noget ordentlig fugl. I Frankrig er der ellers et stort udvalg også af engang fritgående fugle på markederne.

    Eller hvordan de får skaffet særligt gode skaldyr eller rokke, fordi de lige kender en, der kender en, der arbejder det rigtige sted.

    Dem, der ikke bare kan smække eurosedler ad libitum i bordet, har alle deres små genveje til, hvordan de får sat noget ordentligt på bordet.

    De mennesker serverer måltider, som skriver sig ind i mine minder med meterhøje flammebogstaver. Det er fantastisk, og det er helt sikkert den største gave ved at bo i Frankrig.

    Når det så er sagt, har Frankrig også gennem år været det land, hvor McDonalds ekspanderede hurtigst. Min søn på 5 har lært at bygge McDo, som det hedder, i Lego af sine små kammerater i landsbyskolen, og vi flokkes alle ved pizzabilen torsdag aften. Pizzaerne er ikke særligt gode, men det er skønt ikke at skulle lave mad. Min søn ved forresten ikke rigtig, hvad McDo er, men han har luret, at det vistnok er noget sjovt.

    Vi skal i byen i aften, til Grand Cru landsbyen Cramant i Côte des Blancs, så mon ikke vi skal have god mad og lokale bobler? Man kan da håbe...

    Nå, men hvad har du selv tænkt dig at sætte på bordet i dit landkøkken? Det lyder som om du laver mad i det.

    Hvor i Danmark har Ravnen forresten bygget Rede?

    Venlige hilsener fra Champagne, der ligger 150 km øst for Paris.

    Solveig

    RavnsRede said...

    Hej Solveig

    Ja der er mange lande jeg gerne ville bo i og Frankrig er da helt sikkert med på listen. Har desværre kun været dernede et par gange på ferie, men skal helt sikkert til Frankrig igen.

    Med hensyn til madlavning, så er jeg faktisk ikke den store ørn. Her er det min kæreste som forstår at kræse for de lækre råvarer. Jeg vil meget gerne lære at lave god mad, og det kommer også en dag.

    Pizza og McD kan vi også ty til med mellemrum, når krafterne til madlavning ikke slår til, men vi har også et fint lille stationskøkken vi selv har renoveret, så vi får ikke dårlig smag i munden af at putte fastfood i ovenen en sjælden gang. Ellers så nyder vi at lave mad i vores store masseovn, som vi har stående inde i den ene stue...øhh nu er det faktisk ikke stue længere men butik. I den kan vi lave de mest fantastiske pizzaer og stege.

    Vores nabo har lige købt får og prøver at overtale mig til at vi skal have en gris gående, som vi kan fede op. Vi har også tænkt på at have høns. Det lyder rigtig romantisk i mine øre, men jeg er ikke sikker på at vi har tiden til at passe dyr, så det er ikke sikkert det bliver realiseret. Men drømmen om at dyrke sine egne grøntsager og være selvforsynende med kød, den ligger og lurer.

    Vi bor på en gammel nedlagt station i Vinding, som ligger 18 km syd for Silkeborg. Det er en meget lille landsby med et helt fantastisk liv og sammenhold. Skinnerne er erstattet med cykelsti, så vi har mange turister forbi om sommeren.

    Tror forresten at mine franske drømme fik ekstra krydderi da jeg sammen med kæresten så filmen Chokolate... Kender du den?

    Hilsen
    Finn

    Sol said...

    Hej Finn

    Her hvor jeg bor er der mange store køkkenhaver, og det er i hvert fald et omfattende arbejde. Selv har jeg rigeligt havearbejde i vinen, vi har kun det i haven, der passer sig selv nogenlunde.
    Men jeg nyder, når andre serverer noget, de har dyrket selv.
    I Frankrig har vi også mange markeder, hvor mange sælger egne produkter, og de er helt klart bedre end supermarkedetes, fordi de er kommet op af jorden samme morgen. Men sådan er det jo også i Danmark. Min mor handler på markedet i Odense, og varerne der er også bedre end et hvilket som helst supermarkeds.

    Mht dyr er de om muligt endnu mere krævende end haver. De skal jo have mad flere gange om dagen.

    Jeg har set Chocolat, med Juliette Binoche er det vist. Jeg kan godt huske nogenlunde, hvad den går på. Men det er meget muligt, at jeg ville opfatte den anderledes i dag, hvor jeg har boet i Frankrig i nu snart fem år.

    De der turister, er det dræsiner de kommer forbi på? Sælger I så pizzaer til dem fra jeres store ovn?

    Mange hilsner
    Solveig