27 June, 2008

Generationers grønne bælte

 
Posted by Picasa
Mit mavebælte, som kører på anden generation uden mindste tegn på træthed.

Vinbondens erhverv er gammelt og her i Champagne røgtes det stadig på yderst traditionnel vis. Selv taskerne holder flere generationer.

Jeg har arvet min svigermors mavebælte til at opbevare hægter i. Det er en slags stor lomme, lavet i meget kraftig lærred, som jeg kan binde fast om maven med et stykke tyndt reb. Den er nem at dykke efter hægter i, når jeg palisserer. Tasken er fin nok, man skal bare huske at tage højde for den og dens indhold, når man bukker sig for at fjerne stængler ved plantens fod. Ellers er der dømt opsamling af hægter.

Nu har jeg efterhånden boet her i fem år, så derfor undrede det mig ikke spor, da jeg forleden kørte gennem Verzenay og passerede en mand med nøjagtig samme model som svigermors om maven. Jeg troede, den var hjemmelavet, men tvivler på, at der findes to hjemmelavede tasker af dén model i dén farve.

Det må være mindst 15 år siden, hun gik på pension, men der er åbenbart ikke kommet noget bedre system til hægterne på markedet endnu. Hvorfor også opfinde den dybe tallerken to gange.

No comments: