04 June, 2008

Så løfter vi tråd

 
Posted by Picasa
Alain putter en stængel ind mellem den dobbbelte jerntråd på spalieret.

Mandag begyndte vi at løfte trådene. I år direkte til øverste krog. Det er den midterste, den dobbelte tråd i hegnet, som vi samler op fra jorden og parkerer i en dertil indrettet krog på hver pæl.

Dette smarte system samler planternes stængler, der ellers skyder hulter til bulter, op og presser dem ind mod midten af rækken fra begge sider. Det øger ordenen betragteligt, og beskytter desuden mod de tordenvejr, der også hører sommeren til.

Sidste år havde vi - og alle andre - meget svært ved at følge planternes sindssyge vækst, hvilket gjorde dette arbejde rædselsfuldt. Lige meget hvornår vi kom, var det for sent. Stænglerne var for lange og knækkede for et godt ord.

For en sikkerheds skyld lagde Alain ud i sydende og ond stil med den ene salve putain'er efter den anden. Han har været så stjernenervøs for, at det skulle ske igen, at der går en time, før han slapper nogenlunde af.

Faktisk er der kun rod og uorden i den sidste del af rækkkerne i den øverste parcel. Som om de er nogle dage længere fremme end resten. Forskellen er markant. Vi bruger væsentlig mere tid, og knækker flere stængler heroppe.

 
Posted by Picasa
Alain igang med stænglerne.

Ellers går løftet næsten som en leg, sådan som det skal ifølge teorien, hvis man timer sit løft ordentligt. HVis ikke er for mange stængler for korte, og må stikkes tilbage manuelt.

Samme princip som med hestehaler. Hvis hårstråene er for korte, ryger de ud af elastikken, og må gøres fast med spænder i stedet. Det tager længere tid, og når det drejer sig om vinstængler øges risikoen for at de knækker meget betragteligt. De er virkeligt skøre. På grund af for meget regn, siger svigermor.

Alt godt for svampe
Tordenbrag rumler også om ørene på os. Men stormene slår sig ned andre steder. Vi arbejder hele dagen, og når at løfte to tredjedele af den øverste mark. Dagen efter klarer Alain den sidste tredjedel samt de rækker i den nederste, som traktoren kører igennem.

Vejret er i øjeblikket ret skrækkeligt, fordi det er fugtigt og forholdsvis varmt. I selve vingården hænger den varme fugt tungt. Skønno for svampe af enhver art.

 
Posted by Picasa
Den løftede wire tæmmer eventyrlystne stængler, der ellers vil prøve at gribe fat i naborækken med sin gribetråd.

Traktorerne har travlt, hvilket vi desværre tydeligt sporer i form af knækkede stængler. Det hjælper først, (1) når vores serviceleverandør får mindre travlt - glem det - eller (2) når vi får løftet trådene, puttet de sidste stængler ind og lukket af med klemmer, så vindstør ikke kan presse dem op igen.

Resten af ugen kommer til at gå med det her, men så bør vi også være færdig med at løfte søndag.

2 comments:

RavnsRede said...

Det er garanteret hårdt arbejde at passe de marker, men det ser også smukt ud.

Finn

Sol said...

Ved du hvad, Finn? Det er både smukt og dejligt.

Det meste af mit liv har jeg siddet ved et skrivebord, og jeg har fundet ud af, at jeg rigtig godt kan lide at høre fuglene synge, mens jeg arbejder.

I dag så jeg en hare løbe hen af vejen, da jeg kørte hjem, og forleden vilde roser under en vinstok. I dag de første vinblomster.

Jeg synes, det er skønt. Men jeg er ikke sikker på, at min krop ville holde til at arbejde i vinen hver eneste dag. Jeg har en fornemmelse af, at man skal vænne sin krop til den slags tidligt. Altså som 16-årig eller sådan noget. Jeg kan godt mærke, at jeg har været på arbejde, selvom jeg kun har arbejdet 6 timer.

Mange hilsner
Solveig