25 November, 2009

Tour'en går gennem Champagne

 
Posted by Picasa
Champagnes coteaux'er eller vingårdsskrænter, som de ser ud i højderne ovenfor Épernay. Max 200 meter over havet er selvfølgelig ikke ligefrem Alpe d'Huez, men mindre kan vel også gøre det. Foto: Hanne Høier, DR.

Jeg mødte engang en hollænder, der duftede af hjemmerullede cigaretter. Han tilbragte sin sommerferie med at følge Tour'en rundt gennem la France. Jeg var ganske målløs. Havde aldrig hørt noget lignende, og kunne slet ikke se idéen i den form for ferie.

Det kan jeg måske nok stadig ikke, selv nu hvor jeg bor i landet. I en af de småbyer, som Frankrig er fuld af, og som hvert år får eksponering, så det fløjter på tv takket være Tour'en.

Sidste år havde vi besøg af en anden tidligere kollega, der efter et stop hos os i Verzy kørte til Strasbourg for at se starten dér.

I 2010 kommer cirkusset til Champagne.

Reims får besøg for 10. gang, når den 4. etape den 7. juli slutter i byen. Épernay, champagnens hovedstad, lægger by til for 3. gang, når 5. etape begynder dagen efter.

Og mon da ikke denne lille familie med fire medlemmer vil befinde sig et eller andet sted langs en af afspærringerne. Jeg tror det sgu næsten. Pædagogiske grunde. Børn skal se, at den slags ikke kun sker inde i tv. Jeg, der selv enkelte gange har lagt ben til les coteaux champenois gider da godt se den ægte vare klare bakkerne, der er så lave at etapen er klassificeret som plaine. Altså slette.

Men jeg forstår stadig ikke det med sommerferien. Tobaksduften elsker jeg til gengæld stadig. Da ikke mindst duften af den hollandske, afskårne tobak, der hedder Samson.

No comments: