28 March, 2010

Tåretid

 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
Dette er les pleurs. Vinstokkens tårer, der viser, at den indre aktivitet er i fuld gang. Plantesaften mister sin tykke vinterkonsistens, bliver tyndere og stiger op i planten, hvilket vækker knopperne.

Foroven græder en ellers gammel klippeflade. Den løber nærmest i vand, og saften kan strømme afsted.

Det er altså på tide at blive færdig med at binde op. Hvilket vi ikke er endnu, men vi er godt på vej. To-tre dages arbejde er tilbage.

2 comments:

Annette said...

Solveig, jeg er - som Lavendel - fuld af forundring (og beundring)over den proces og det arbejde der ligger bag en flaske bobler.

Når jeg ser hvad der sker med vinen efter den er høstet, så forstår jeg også bedre, at I er gået sammen med andre vinbønder, for det maskinel man skal være i besiddelse af og alt det arbejde der skal foretages, det vil så vidt jeg kan se, være så godt som umuligt for en enkelt vinbonde, at klare på egen hånd.
En god arbejdsuge til dig dernede i det franske forår.

Sol said...

Hej Annette,

Det er ikke umuligt at klare på egen hånd, og det er heller ikke umuligt, at vi selv vil gøre mere. Snarere sandsynligt.

Vi har blot indstillet os på, at man ikke kan gøre alt fra første dag, og vi har andre prioriteter lige nu.

For eksempel er vi stadig i gang med at få vores arbejdsår til at hænge sammen, og der er også et generationsskifte, der skal gennemføres i løbet af de næste et-tre år.

Jeg har det også sådan, at vi har et velfungerende system, der er godt udstyret, og det er der ingen grund til at genopfinde selv. Det er ikke vigtigt for mig at eje 100 procent selv, hvis processen fungerer for mig i et fællesskab.

Men det kan godt være, at vi selv finder på at have en tank med vin stående på et tidspunkt og en kælder med flasker, som vi selv laver fra B til Z. A - presningen - tror jeg aldrig, vi vil gøre selv, når vi i forvejen er medejere af et moderne, godkendt anlæg. Champagnemyndighederne skal godkende en presse, for at man må bruge den til at presse most til at fremstille champagne.

Derfra kan vi godt flytte mosten, hvis vi har et sted at flytte den hen og en idé med at gøre det. Alt det har vi sådan set, men vi har ikke nok most endnu. Der var den med generationsskiftet igen.

Mange hilsner
Solveig