23 May, 2010

Kapselmania

 
Posted by Picasa
Om man er til firserblå kapsler eller ej, er sikkert en smagssag. Hvad champagne-capsules angår, betyder udseendet imidlertid mindre. Det væsentlig er, at man ikke har den i forvejen, og ægte samlere er parat til hvad som helst. Det vidste jeg egentlig godt.

Vi har afholdt en del smagninger gennem den seneste tid, og jeg har som altid medbragt min lille samling af gammel kork, yngre kork og kork, der aldrig kommer til at gøre den snævre tur ned i flaskehalsen.

Et af pragtstykkerne var en gammel og derfor flot champignonformet kork med tilhørende rustent ståltrådsgevind og kapsel. En af deltagerne spurgte til den, og jeg forklarede, at den var min egen til fremvisningsbrug.

Jeg forklarede mig åbenbart ikke godt nok, for da jeg ville samle mine rariteter sammen, var den gamle ståltråd vredet af korken og kapslen væk. Jeg smed selv min champignon-formede kork ud sammen med resten af korkpropperne, endda uden at opdage det. Jeg havde simpelthen ikke regnet med at skulle finde værdier blandt affaldet.

Hvert år i november afvikler byen Vertus et samlermarked, hvor det primære objekt er disse små tynde metalkapsler, og på det årlige loppemarked i Verzy, hvor vi bor, men sikkert også andre steder, er dette lille stykke håndgribeligt bevis på hvilke champagneflasker, man har været i nærheden af, i høj kurs.

Fremover ved jeg, at jeg skal udtrykke mig meget klart, aldrig undervurdere samlermani, og at vi for en sikkerheds skyld hellere må se at have nogle af disse capsules klar til fri afbenyttelse. Så kan jeg altid sælge resten på loppemarkedet.

No comments: