21 May, 2010

Indbydende Tradition ifølge Godt

 
Posted by Picasa
Restaurant Godt i Gothersgade i det indre København.

Fik jeg fortalt, at vores champagner snart vil kunne købes i selskab med dejlig mad på restaurant Godt i Gothersgade i København? Det er vi fantastisk glade for.

Restaurantens sommelier har smagt på champagnerne, og delt sine indtryk med os. Dem deler jeg fluks videre. Vi begynder - helt klassisk - med assemblagen:

Tradition (brut):
"En lys, gylden farve med dybe farvetoner. Moussen er flot, og den har et godt flow og en fin og klar kant.

Næsen har en fin harmoni mellem friskhed og frugt fra Chardonnay og dybde og nød fra Pinot Noir. Balance uden for meget syre og meget indbydende.

Smagen er meget delikat og appetitvækkende. Den har gode tørstoffer, der sætter sig bagerst i ganen og indbyder til mad. Både til at begynde middagen eller til at smånippe til velkomstdrikken. Dybe frugter som abrikos og fersken, frisk og elegant uden at blive for blomsteragtig og kedelig.

Meget indbydende og ukompliceret på den gode måde. Jeg synes, den er rigtig god som aperitif, da den er tilpas krydret. Dermed ikke være sagt, at man ikke associerer mad, når man drikker den. Jeg tænker:

Ren og klar kinesisk mad, ikke sur/sød, som vil dræbe de fine bobler og den elegante smag. Jeg tror også, den vil være god med avokado/hvidløg (Guacamole), da den er både fed og krydret. Vil uden tøven kombinere den med ristede kammuslinger, med østers eller caviar, hvis det skal være."

Sommelier Marie-Anne Ravn Rice, restaurant Godt, København, maj 2010.

Pinsepil peger på picnic
Så hvad skal vi selv spise i pinsen?

Ja, der er tegn i sol og måne og vejrudsigt på, at et af måltiderne bliver picnic i Parc Léo Lagrange i Reims.

Personligt elsker jeg kammuslinger, men i Frankrig er det ikke sæson i måneder uden "r", og da jeg råder over avocadoer i rigt mål, peger pilen blandt andet på guacomole med diverse friske grøntsager. Det er alt andet end traditionelt til champagne, og vi vil straks kaste og selv og vores smagsløg ind i eksperimentet.

Læs mere om TraditionChampagne Tange-Gérard.

 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
Farven på Tradition-champagnens etiket er inspireret af vingrenenes farver om vinteren.

No comments: