04 May, 2010

Kolde kolde maj

 
Posted by Picasa
Chardonnay-vinstokke ved Villers-Marmery i Montagne de Reims, 30. april 2010.

Vejret er skidt.

Ikke virkelig skidt for skolebørn og byfolk, det regner ikke. Faktisk har det regnet så lidt i år, at folk allerede taler om et tørt år. Jorden ved nogle af vores vinmarker har sprækker.

Det betyder mindre i Champagne, når blot grundvandstanden er tilpas. Kridtlaget, der er så særligt for denne region, er af en type, der virker som en svamp. Her henter vinstokkenes rødder vand, hvis den ikke kommer ovenfra.

Fra 25 grader til 6
Men selvom det ikke regner, er det forfærdelig koldt for sådan en maj måned. Termometret er styrtdykket fra fredagens behagelige 25 grader med sen aftensmad på terrassen til seks grader celsius. S-E-K-S. Shorts retur i skabet og vinterfrakker frem.

Den slags sker. For nogle år siden stod jeg på min stand på landsbyens årlige loppemarked den første maj og kunne iført min duffelcoat kun akkurat holde varmen.

For vinstokkene betyder kulden kun, at deres vækst bremser betragteligt op. Stopper for en tid, hvis det bliver alt for koldt. Det må blot ikke fryse om natten, for frost ødelægger de spæde blade, hvis vækst har været i gang i omkring to uger nu. Vi har som de fleste ingen beskyttende frostlamper, så vi må nøjes med at håbe.

Les Saints de Glace
Ifølge folkedybet er frostfaren ovre, når vi er forbi les Saints de glace - den 11., 12. og 13. maj - og det er så kendt, at såvel vinbønder i Champagne som vores gæster fra Paris forleden nikkede, bekendte med dette vejrvarsel eller dicton.

Alain er jo ellers gået i gang med at fjerne knopper i selskab med vores unge praktikant fra vinskolen i Avize. Men på grund af denne kolde uge fjerner de kun de overflødige knopper, der sidder på den gamle del af stammen. Fødderne får lov at være i fred, fordi frosten kommer nedefra. De nederste knopper er derfor mest udsat, og vi vælger derfor at sprede risikoen lidt. Det betyder til gengæld at vi må igennem de i alt 10 kilometer vinrækker én gang til, når frostfaren er ovre.

2 comments:

Annette said...

Jeg håber det bedste for jer angående vejret. Vi så i aftes i nyhederne, at vejret i den syvestlige del af Frankrig absolut heller ikke indbyder til middag på terrassen.
Det virker som om vejret over hele jordkloden, har været/er anderledes sidste år og i år i forhold til normalen.
En god dag til dig.

Sol said...

Kære Annette,

Jeg ved snart ikke... når jeg tænker tilbage på mine år her, synes jeg ofte, at vejret har været koldt i maj.

Min fornemmelse er også, at ens
vejrhukommelse er dårligere end man tror.

Jeg har i hvert fald tit en fornemmelse af, at året er helt anderledes vejrmæssigt end det var sidste år - det er det selvfølgelig også, ofr hvert år har sine karakteristika - men når vi går tilbage i vores dagbøger og sammenligner, kan vi meget tit konstatere, at vi husker dårligt.

Lige hvad maj måned angår er min hukommelse rimelig god, for vi fejrer børnefødselsdag omkring den 12. maj hvert år, der kommer altid mange gæster, og børnene skal derfor helst kunne lege udenfor for at der er plads nok. Nogle år har vejret været indlysende til shorts, det ender også normalt godt, men den sved der springer af min pande skyldes i hvert fald sjældent temperaturen udenfor

Men det er sådan fra år til år. Generelt ændrer vejret sig, og det er statististisk set blevet 1 grad varmere her på 20 år. Det er bare ikke altid om dagen man mærker det. Nattemperaturen tæller også med i statistikken.

Også en dejlig dag til dig i Holland, hvor svigermor faktisk er på tulipantur p.t. Det er meget populært pensionistmål herfra.


Jeg synes ofte, at vejret har koldt i maj måned her i Champagne.

Ens hukommelse er også tit ret kort, hvad vejr angår