21 December, 2010

På menuen: Rosé de Saignée (brut)

 
Posted by Picasa
Jeg klistrer etiketter på en flok Rosé de Saignée'r.

Rosé de Saignée er en rosé champagne med god kraft, der gør den oplagt som ledsager til mad. Dens duft og smag sender imidlertid også mange venlige hilsener til sommerens små røde og sorte bær. Frugt på den gode måde, der ikke er for meget, men samtidig gør dens syre mindre markant, således at den også snildt kan drikkes uden mad. Som man selv behager.

Den er et glimrende match til masser af ting, der ikke smager alt for stærkt.

Kalvefrikassé - det er nok ikke lige årstiden nu - passer godt. Til jul og nytår dukker der masser af forskellige fugle, også vildt, op her i Frankrig, og dem kunne jeg sagtens finde på at kombinere med Saignéen.

Vi ender nok med lokalt vildsvin til nytår. Jeg har ikke helt gjort op med mig selv, om det er for udfordrende en kombination. Ofte vil man kigge efter en rødvin af den gode kraftige Rhône-type. Château-neuf-du-Pape eller lignende.

En mund-frisker i form af grape-sorbet overhældt med lidt Rosé de Saignée er virkelig ikke at foragte. Men det bliver man jo snarere munter end mæt af.

Desserter med røde bær. Ikke for søde, men det giver næsten sig selv, når der er hindbær og/eller solbær i farvandet.

Rosé de Saignée bør drikkes afkølet ved omkring 8-10 grader Celsius.

Læs mere her (min version) eller her (restaurant Godts version).

Læs også om Tradition, Rosé d'Assemblage eller Selection

Også resten af vores champagnesortiment kommer mellem jul og nytår.

No comments: