19 December, 2010

På menuen: Selection 2002 (brut)

 
Posted by Picasa
I Selections vignet sidder syvstjernen, vores symbol, som vi har hentet fra kirkens vejrhane.

Selection er god til mange formål. Velkomstdrink, men den ledsager også en stribe madretter på skønneste vis. For eksempel forretter.

Jeg synes, den er selveste indbegrebet af efterår på flaske, og jeg kan derfor godt lide at kombinere den med diverse råvarer, der hører efteråret til. For eksempel nødder og friske æbler

Efterårs-salat
En mulighed er en grøn salat, gerne blandet af forskellige salattyper, med små æblestykker og grofthakkede valnødder med en vinaigrette på æbleeddike og valnøddeolie. Jeg kan godt lide at servere tynde skiver røget andebryst og en vidunderlig ande-rillettes, som vi køber på et Auberge i nærheden.

Men der er jo også denneher med kammusling, æble og selleri som hovedingrediens.

Selection er en årgangschampagne fra 2002, et virkelig godt år for årgangschampagne, og den udmærker sig da også ved en stor kompleksitet, der betyder, at den passer godt til mange forskellige ting.

Sørg for at den er afkølet, men ikke så kølig som de to foregående. Dens forskellige komponenter udfolder sig bedre på den varme side af 10-12 grader Celsius.

Læs mere her (min version) eller her (restaurant Godts version).

Læs også om Tradition og Rosé d'Assemblage

Jeg omtaler resten af vores champagne sortiment i de næste par uger.

No comments: