22 June, 2011

Den gamle Frue af Reims

 
Posted by Picasa
En dag i maj kom jeg ud fra katedralen, hvor jeg blandt andet havde tændt et lys og kigget lidt på Chagalls store glas-vindue i koret. Til højre for porten var en billedhugger gået i gang med at tilhugge stene i fundamentet. Godt nok kun draperinger, men jeg er poetisk anlagt, og det var som at se selve katedralen blive skabt med simpelt værktøj. Helt fantastisk.

I år fylder katedralen i Reims 800 år. Skal I gennem Champagne i jeres sommerferie, må I besøge den gamle dame. Det gør jeg selv, hver gang jeg kommer forbi den del af downtown Reims. Der er masser af aktivitet i anledning af fødselsdagen. Blandt andet musik.

Der er arbejde nok med den gamle dame. Faktisk har hun uafbrudt været under reparation siden La Grande Guerre, hvor hun var mål for de tyske kanoner. Det 30 meter høje blytag - indre mål - smeltede i de efterfølgende brande. I kirkerummet lå sårede soldater. Jeg har muligvis en levende fantasi. Af og til, når jeg besøger katedralen, prøver jeg at forestille mig den gru, der må have været. Mere om katedralen.

 
Posted by Picasa
Den stolte dronning af Sabaa og den smilende engel i baggrunden. Reims, maj 2011.

Jeg er kommet i Reims i 20 år, og jeg har aldrig set katedralen uden stillads. Men indsatsen pynter, selvom kopier erstatter originaler. Senest er figurer på frontpartiet - f.eks. den stolte dronning af Saba og kong Salomon - blevet skiftet ud med nøjagtige kopier. Andre partier af katedralen er stadig så ødelagte, at man ikke med det blotte øje kan se, hvad de har forestillet.

Katedralens ydermure har været malet i stærke farver i middelalderen. Et enkelt sted på ydermuren er jomfru Marias kjortel stadig tydeligt lyseblå. Helt frem til oktober kan man efter mørkets frembrud se katadralen genopstå med facadefarver i et 30 minutters gratis show med avanceret lyssætning. Vi har ikke set det endnu, men det er selvfølgelig et must, gerne med repriser, når først sommerferien ruller.

 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
Robotten Kudo kom til Reims i april for at indvie den nye sporvogn. Den var også med, da katedralens fødselsdagsfest blev blæst i gang først i maj. Umiddelbart har kirker og kopper ikke så meget med hinanden at gøre, men folk var nu alligevel ret positive, og effekten var sikker nok: Dette var en begivenhed, som der blev talt om overalt og med alle.

2 comments:

Louise said...

Ej, jeg får helt lyst til en tur til Reims. Måske vi skulle planlægge en og evt. samtidig aflægge besøg? Ville elske at se jeres Champagne på tæt hold. Solhisner fra Waterloo

Sol said...

Louise, I er MEGET velkomne. Om lidt begynder sommerferien, og så har vi tid til al den slags. Selvom vi nu også prøver at have et liv til daglig, så har det af og til været lidt vanskeligt i dette godt nok meget arbejdsomme forår.