27 July, 2011

Mega-mærker i Oiry

Oiry, en landsby i Champagnes Chardonnay-distrikt. Men det er også stedet, der lægger jord til adskillige champagne-gruppers nye mega-installationer.


View Larger Map Her bor fra 2012 produktionen af det største mærke, talt i flasker, og også et af de mest kendte, Moët & Chandon. Desuden Billecart-Salmon, og så er der heller ikke langt til en af de unge, stærke grupper - igen talt i flasker - Vranken, der bor i næste landsby, Tours-sur-Marne. Sørme om ikke også Les Roches Blanches nu åbner faciliteter til degorgering og påklædning af flasker i Oiry.

Leverandør til supermarkeder
Les Roches Blanches havde jeg aldrig hørt om før for et par dage siden. Det er fordi, ingen mig bekendt tjekker, hvem der egentlig leverer champagner til franske supermarkeder ofte under navne, der lægger sig ret tæt op af mere kendte mærker.

Dette firma er en af leverandørerne, og en foretagsom herre ved navn Nicolas Gueusguin står bag. Hvorfor fortæller jeg nu det? Jeg sælger ikke supermarkedschampagne, og køber det heller ikke. Men helt kort finder jeg det fascinerende, at det stadig er muligt at sælge champagne i og uden for Champagne og endda blive stor, endda uden at have noget som helst udover sin idé og - ikke mindst - gode forbindelser i banken.

Denne mand begyndte i hælene på Den Første Golfkrig, og har siden fyldt et hul i markedet i den grad, at han fra at sælge 0 flasker i midten af 1990'erne nu er oppe på 5,5 millioner om året. Heraf en tredjedel billigt. Det er den slags champagner, der i blandt andet franske supermarkeder blev solgt til lige under 10 euro per flaske under den nyligt afsluttede krise.

Hvordan gør man så det? Man er pengestærk, og i et kriseramt champagnemarked køber man 50.000 flasker, som sælgerne gerne vil af med. Næste skridt er nødvendigvis at sælge flaskerne bedre, end man har købt dem, og så fortsætter man i samme stil derfra.

I dag ejer foretagendet selv 10 hektar og har desuden kontrakt på yderligere 280 hektar.

Leverandør til supermarkeder
Vi hører ofte nok, at den slags ikke længere er muligt. Ikke desto mindre huser Champagne i dag adskillige eksempler på det modsatte. Sådan som det altid har været.

Derfor kunne man tidligere på året hive gammel champagne op fra havets bund nær Ålands-øerne af et mærke, der i dag siger de færreste noget. Juglar.

Er mærket blevet spist af tidens tand og dårlige tider, lever de vinmarker, der i sin tid leverede druerne, formentlig i bedste velgående. De ender blot med et andet navn på maven i dag.

No comments: