30 January, 2012

Min forstenede skat

 
Posted by Picasa
Vi taler tit om kridt i Champagne.

Vores kældre er boret ud i det bløde, hvide materiale. Vinstokkene stikker deres rødder ned i det hvide lag, og henter vand, når det er nødvendigt. Det hvide toplag reflekterer sollyset, hvilket bidrager til at modne druer i et køligt klima.

Champagne er på mange måder bygget på netop kridt.


 
Posted by Picasa

Urtidshav
Det hvide lag er dannet af organismer fra et urtidshav, der dækkede en god del af det nordlige Frankrig og strakte sig så langt som til det sydlige England.

Et par jordskælv i næsten ligeså fjerne tider vendte op og ned på lagenes orden. Derved kom de dybere kridtlag nogle steder helt op til toppen. Men ikke overalt, og derfor ligger kridtlagene ikke i samme dybder overalt.

Nogle steder befinder kridtlaget eller -lagene sig helt oppe ved jordens overflade. Andre begynder de længere nede. Sine steder rejser dramatisk hvide mure af kridt sig ovenfor fladere marker.

 
Posted by Picasa

Maritime glypher
Jeg fik en hilsen fra denne fjerne geologiske fortid, da jeg søndag cyklede gennem vinmarkerne. Jeg standsede for at se nærmere på en eller anden vinstok eller markør - det gør jeg altid - af en eller anden grund samlede jeg denne kridtsten op. Det gør jeg ellers aldrig.

Den er stor som en hånd, og lå ved siden af en markør, hvis stribede patina jeg ville fotografere.

Hvilken overraskelse at holde denne skønhed og se alle dens sider tæt beskrevet med ældgamle muslingers små takkede beskeder fra den vaskeægte, lokale urtid.

Det er åbenbart ikke kun mig, der finder forsteninger. Dette eksemplar bor dog for foreløbig al eftertid på vores matrikel.

 
Posted by Picasa
Forsteningen i selskab med en 37,5 centiliters champagneflaske til ære for størrelsesforholdet.

No comments: