04 February, 2012

Rogn og rosé

 
Posted by Picasa
Sæson for stenbiderrogn i Danmark? Siger madbladet Gastro, som også forklarer alt om hvordan.

Uha, det er lige før, der løber mundvand ned i tastaturet. Sidste weekend havde jeg fat i en justeret udgave af en opskrift med kammuslinger, som kom herfra. De var selskab med blandt andet hasselnødder, æbler og Blanc de Blancs årgangschampagne i den mere nødde- og skovprægede efterårs-version.

Nu er det altså rogn - stenbider, men torsk går også an, siger de - hen og hent, ned i kælderen efter rosé champagne eller hen til Thomas i Smallegade og køb dig en flaske Rosé d'Assemblage.

Blinis, løg, creme fraiche befinder sig fint i selskab med rognen. Champagnen har det bedst, hvis de rå løg holder sig til de fine antydningers kunst. Ellers bør alt være godt.

Det er Valentinsdag den 12. februar, men det behøver ikke hindre god mad og dejlig vin allerede denne weekend.

4 comments:

Farmer said...

Vi er i al fald i starten af sæsonen. Jeg nyer stenbiderrognen lidt senere, når der er forårstegn udenfor.
Nu er det vintermad. I dag stod den på byggrynspandekager med stegt bacon og sirup.
Anderledes gammel ret, men velsmagende.

Hanne Tange said...

Er lidt nem, men synes altså stadig, at det er vanvittigt morsomt, at der er et dansk "mad-blad," der hedder det samme som et fransk maveonde. Lidt som sportsforretningen "Athlete's foot" (= fodsvamp på britisk engelsk)

Hanne

Sol said...

byggrynspandekager med sirup og bacon lyder godt. er det en sønderjysk specialitet?

Sol said...

åh ja Hanne,
jeg laver den slags hele tiden, siger rayons - solstråler - i stedet for rayures - striber - og mine franske venner og bekendte er utroligt forstående og venlige og fortæller mig, at de nyder denne poetiske form for radbrækning af deres sprog. indrømmet, der er visse fælder, som jeg prøver at styre klar af, og dine to eksempler er udmærkede.