17 February, 2012

Se Champagne som video

 
Posted by Picasa
Champagne vil gerne have det stilige stempel som UNESCO-verdensarv, og kæmper nu igen for at blive det franske bud.

I Frankrig bliver der ægte ærkeopgør, for Bourgogne vil også gerne med på holdet.

Denne film er en del af Champagnes kampagne.



Vi har begge set den, og vi er ikke enige om den. Jeg ved ikke, om det er danskeren, der er uenig med franskmanden. Manden med kvinden, eller forretningsmanden og journalisten. Hvad synes du om den?

Læs mere om projektet: Nej til UNESCO, Champagne vil være kulturarv og Verdens kulturarv.

3 comments:

Flemming said...

Hej.
Så fik jeg set den lille film, ved jo ikke hvad slags mennesker det er som sidder og skal bestemme hvad der skal gøre et område til kulturarv.

Hvis jeg skal være lidt kritisk, så viser filmen i bund og grund ikke rigtigt andet en at der bliver produceret vin, og at det er sket i lang tid, ligesom andre steder i Europa :-)
Så den tror jeg umiddelbart ikke rigtigt rykker nogen steder.
Flemming

Mark said...

Hej
Enig med Flemming. De fokuserer på 'en fabrik'. Og det er i mine ikke rigtig nok. Der er selvfølgelig nogle gamle sekvenser i mellem - men det er jo hverken sådan det er i dag, eller sådan man gør. Så det batter vel ikke rigtigt. Derudover synes jeg musikken er lidt dårlig valgt...
/Mark

Sol said...

Hej Flemming og Mark,
Tak for jeres kommentarer.
Jeg er enig med jer i, at det ikke rigtig batter. Det er lidt svært at finde ud af, hvad folkene egentlig vil med filmen, fordi den mangler sammenhæng.

Jeg gætter på, at planen er at fremvise området både som et sted, hvor vi dyrker vindruer, og som vuggen for methode champenoise - derfor "fabrikken" og de gamle filmklip - til UNESCO er det nemlig ikke nok at dyrke druer, der skal også føje sig en kulturarv i form af menneskelig praksis som f.eks kridtkældre, remuage og degorgering for champagnens vedkommende.

Det kan være, der dukker mere op.

I øvrigt, kan jeg da fortælle, at ikke alle holdt hele filmen ud. Trods dens bare otte minutter.

Hilsener Solveig