04 March, 2012

Midtvejsmarkør

 
Posted by Picasa
For en uge siden tog vi sammen fat på vinterens største tørn. Dette billede viser hver dags midtvejsmarkør.

Vinrækkerne i vores nederste parcel i Loisy-en-Brie er 200 meter lange, vi har 1,2 meter mellem hver plante, og derfor er der 150-160 planter per række. Vi beskærer dem alle, og selv om jeg har lært kun at klippe det absolut nødvendige antal, er det svært at komme under 20 klip per plante.

Dagen kan godt se ret lang ud, når jeg triller min bænk på hjul op i den ene ende for støt at rule og klippe mig nedad. Ligne en evighed af planter og grene og ingen umiddelbar ende i øje.

Stor luns i små bidder
Det hjælper mig at sætte mere overkommelige delmål.

  • Når jeg aner den nye mur, som naboen byggede for et par år siden, ved jeg, at halvvejen er i snarligt vente.
  • Når jeg blot ned forbi dette græsklædte spor mellem to parceller inden frokost, er jeg tilfreds.

    Nogle dage kommer jeg endda lidt længere, og det er faktisk godt nok til at mobilisere energi til eftermiddagen også. En god fransk frokost med både kød, stivelse, hvidt brød og masser af forskellige grøntsager hjælper også.

    Status når søndagen er slut vil være 20 lange rækker slut, og det er de fleste. Seks-otte af de lange tilbage samt otte-10 korte, alt efter hvordan vi definerer kort og langt. Vi er i øjeblikket afsted for at beskøre hver dag, der er både regn og ganske varmt vejr i vente, og vores deadline er som altid at være færdig med alt, inden knopperne begynder at vokse.

    Foreløbig ånder alt fred. Men det gjorde det også i 2011, lige til fanden tog ved væksten. Efter beskæringen venter stadig en dag med at skifte wirer i parcellen les Crochettes og bagefter vil der gå tre uger med at binde grene op. Foreløbig ser vi ingen tåresaft, når vi beskærer, men lærken synger, og vejret er ganske mildt, så mindst én af os må i arbejdstøjet hver dag for ikke at spilde tiden.

    Mere beskæring:

  • God beskæring giver mere liv
  • Glædelig beskæring
  • Blidt nørkleri eller hurtigt arbejde
  • No comments: