25 April, 2012

Se Champagne fra en cykel

 
Posted by Picasa
Cykelryttere har vi mange af i Champagne. Turister ligeså, og også stadigt flere fra Danmark, og de er formentlig vant til at svinge sig i cykelsadlen.

Det er jeg også. Jeg cykler hver weekend ned ad bjerget og bagefter op igen. Cykelen giver et godt lavt tempo, hvor jeg kan følge med i alt muligt. Hvem har plantet? Hvad har frosset? Hvor løber en hare? Hvor mange blade er fremme? Og lignende vigtige sager.

Men hvad med jer, der har lyst til at cykle i Champagne men ikke plads til den tohjulede?

Lej cyklen
Der er hjælp på vej i Champagne. I Épernay ved den kommunale svømmehal Bulleo kan man leje cykler frem til oktober. Den seje kan jo cykle til Hautvillers, men den med mindre gode ben - og bakkerne er altså noget stejlere end den i Valby - kan nok klare sig til Aÿ, hvor der også er en del at kigge på. Men her er også andre forslag.

Jeg cykler selv i cowboybukser og alt andet end prof udstyr. Min cykel er tung, og det betyder, at den klare både de ofte meget hullede vinveje og også veje i skoven, hvilket jeg sætter pris på. Cykelhjelmen er mere til ære for de øvrige trafikanter, som jeg ikke stoler helt på. Til gengæld er vejene gennem vinen ofte så dårlige og smalle, at bilerne er nødt til at køre ret langsomt.

No comments: