25 October, 2012

Farvel og goddag: Nye årgange

 
Posted by Picasa
Årene går, flaskerne ligeså. Vi har netop fået trykt det tredje årstal til at klistre vores årgangschampagner.

Blanc de Blancs og Selection. Begge 100 procent Chardonnay-champagner.

2002 til 2004
Vores første år var 2002, og det var en virkelig god Blanc de Blancs.

Nogle år senere overtog det næste år - med en vis tristesse, fordi 2002 var så god - og fordi den følgende overgang, 2004, jo slet ikke var det samme.

To år yngre, og meget mere stram i det. Tilknappet og noget svær at få i tale, syntes jeg dengang. Damen havde brug for mere tid. Fik hun bare det, kunne hun sandelig også folde sig ud i glassene.

Så meget så kasserne også begyndte at få ben at løbe afsted med. Så meget så vi faktisk er ganske tæt på at befinde os i samme situation som med 2002'eren. Årgang 2004 trækker sig snart baglæns bukkende, takkende væk fra scenen.

Nyd jeres sidste flasker af årgang 2004. Der er ikke mange flere at købe hos os. I kan også gemme flaskerne yderligere nogle år.

2004 til 2006
Trist er det vel ikke. At sælge er trods alt det vi lever af. Men alligevel. Nu skal vi så til at vænne os til 2006. Demt hjælper gevaldigt at den allerede ligger godt i munden. Stadig syrligt, men mere indladende end jeg husker 2004'eren i begyndelsen.

Også Selection og Tradition - der dog ikke er en millesime - står for et årsskifte.

Tradition i den nye årgang har jeg smagt en enkelt gang, og det var et behageligt genglimt af den første omgang Tradition, vi solgte. Den var rigtig god, og foreløbig den der har passet mine smagsløg bedst.

Jeg glæder mig til at lære den bedre at kende henover de næste måneder. Også for mig forbliver det lidt af et eventyr at opdage såvel nye flasker som kendte typer fra nye år. Jeg håber sandelig det samme gælder alle jer.

 
Posted by Picasa

Stram før åben
Påny bliver det spændende at følge 2006'erens udvikling.

Hverken 2002 eller 2004 afslørede straks de nuværende, indre kvaliteter. Men lige pludselig mildnede det ellers stramme udtryk af syre. Champagnen åbnede sig og åbenbarede en yderst behagelig Chardonnay-drue. Der er dem, der mener, at det nærmest er som at drikke slik. På den gode måde altså.

2006'eren virker allerede mindre syrestrunkt og stram end de to forgængere. Jeg er helt sikker på at den har en ankomst i fin stil foran sig. Tag gerne godt imod den.

No comments: