29 November, 2012

Morgenstriber i Belles Feuilles

 
Posted by Picasa
Tænk på mig, når du sidder på dit varme kontor et eller andet sted i verden.

Jeg sidder her.

Enten på vej op på toppen af parcellen Belles Feuilles. Eller på vej ned. Den er saddelformet. Men lige meget om jeg sidder oppe eller nede, så spiller vinden med fire hænder på mine sideben, når den ellers er ude af posen.

Det sker såmænd ikke så tit i Champagne. Vores maritimt indfluerede klima er trods alt temmelig kontinentalt, når det kommer til vind. Bare ikke lige i disse dage, hvor selv skoven i Montagne de Reims bliver pustet igennem.

Mere hård beskæring
Chardonnay-vinstokkene i den øverste del - sadlen - er slut. De var interessante for den hidtidige beskærer har haft svært ved at nå ned til bunden de senere år. Nu har vi beskåret helt i bund, så vi regner med kraftfulde plante med flotte druer til næste år.

Færre druer vil også være en uundgåelig følge. Det kan dårligt være anderledes, når vi fjerner en eller to af de stammer, der bærer druegrenene. Ydermere skal vinstokkene formentlige bruge et år eller to på at komme igen ovenpå den ny og anderledes behandling.

Til gengæld regner vi med at få rigtigt gode druer. Bærrene har altid været flotte både udenpå og indeni fra Belles Feuilles. Det bliver rigtig spændende at se, hvordan de vil være til næste vinhøst og måske endnu mere om halvandet år.

 
Posted by Picasa
I dag handler det om den anden halvdel af parcellen, hvor der vokser Pinot Meunier. Da de er beskåret efter Vallée de la Marne-modellen, har de færre ældre og tykkere stammer, og bør derfor være hurtigere og mindre krævende at beskære.

Forkerte labels
Hvis det ikke er nok til at holde varmen, kan jeg eventuelt tænker på alle de grimme ting, jeg kunne få nogen til at lære mig at sige til den trykker, der lige har begået et antal 1000 klistermærker, som vi mangler til en af vores flasker. I ny og derfor forkert farve. Uden at spørge. Mere ventetid altså.

Men jeg holder mig nok bare til at klippe mine Meunier'er. Det er virkelig ikke klasse at bande her, og en let måde at undgå det på, er ikke at kende ordene.

No comments: