10 September, 2013

Klart hold

 
Posted by Picasa
Vi er i gang med at samle holdet til vinhøst version 2013.

Interessen har aldrig været større. Desværre er det ikke kun af de gode grunde, som mine første høstår var mere præget af.

Presset økonomi
Mange mennesker er hårdt presset økonomisk, og løn for en uges høstarbejde tæller i en familie. For andre handler det om at skaffe sig noget at lave overhovedet i bare en uge af et ellers arbejdsløst år, fordi det giver mening at udføre et stykke arbejde med andre.

I Frankrig har vi desværre en meget stor arbejdsløshed, der i 2013 nærmer sig de 11 procent. I to år er arbejdsløsheden kun vokset. Ungdomsarbejdsløsheden er deprimerende høj, men det betyder slet ikke, at de mere erfarne finder arbejde. Også seniorer - dem tilhører jeg med mine 45 år snart selv - oplever, at de end ikke kommer til samtale. Deres alder tæller mere ned, end deres erfaring tæller op, hvis de først er blevet arbejdsløse. Selv som drueplukkere.

Færre folk
For nogle år siden var vinhøsten snarere et sted, hvor unge eller ældre kom for at opleve høsten, holde arbejdsferie. Det var før krisen.

Vi ansætter i år 10 plukkere, to bærere, en chauffør og to kokke. Det er en person færre end sidste år, hvor kvoten var 11.000 kilo per hektar. I år er den 10.000 kilo/ha. Normalt plukker vi det hele, hvilket normalt er lidt mere.

I år er den økonomiske skrue strammet en tak. De afgifter, som arbejdsgivere betaler per ansat, er blevet væsentligt forhøjet, så en sandsynlig tendens er at ansætte én mindre snarere end én mere.

Forslag om høstmaskine
Tidligere på året foreslog vinbøndernes formand at tillade brug af høstmaskiner i Champagne som modtræk til de højere afgifter. Læs mere, hvis du orker. Selv har jeg stadig ikke forstået, om det var en lettere desperat vittighed. Jeg er ikke sikker på, at jeg har lyst til at vide det.

Vores hold er nu klart.

No comments: