05 November, 2013

Den store rose skal repareres

 
Posted by Picasa
I Reims er katedralens indgangsparti netop blevet dækket af stilladser.

De bliver stående de næste tre års tid.

Den store rosette i facaden skal endelig restaureres.

Krigsskade
Det har den trængt til i næsten 100 år. HUNDREDE år, kære venner. En rest af det tyske bombardement af Reims fra Den Første Verdenskrig, hvor især katedralens nordlige facade led store skader under branden den 19. september 1914.

I mine 10 år i Champagne har det altid været ganske ubegribeligt, at en bygning som katedralen i Reims har stået skamskudt i så mange år efter.

Efterhånden som jeg har gået og kigget på den fantastiske bygning gennem årene, forstår jeg det muligvis stadig ikke. Til gengæld fornemmer jeg nok bedre i dag, hvor utrolig mange detaljer, der er og har været at bringe i orden.

Og jeg glæder mig over at følge fremskridtene. Som nu rosetten, som blandt andet vil blive betalt af et bidrag fra os fire.

Markeringer af Første Verdenskrig
Næste år 2014 er det 100 år siden, at Den Første Verdenskrig begyndte. Arbejdet med at markere dette blodbad er i gang på europæisk plan, og der vil selvfølgelig også ske en masse i Nordfrankrig og mere specifikt for os omkring Marne. Jeg kan lige så godt sige det: Du kommer til at høre meget mere, for krigen og dens gru er en ganske væsentlig del af området Champagne.

Fra gruen kan jeg spole direkte op til edderkoppen på billedet. Den deltog i katedralens 800 års fødselsdag og indvielsen af Reims' nye sporvognsbane for to år siden. Egentlig ikke som grufuld men mere som en effekt, der skulle trække gæster til Reims. Den er en robot fra Japan, styret af et antal teknikere, den havde plads til enkelte gæster ombord, og masser af folk tog til byen for at se den løfte ben. Nu står der i stedet stillads på menuen frem til 2016.



No comments: