21 November, 2013

Vi ses, Luxembourg

 
Posted by Picasa
Vi har været et smut i Luxembourg By for at fortælle om champagne.

Alain er altid rolig, jeg er altid i tvivl. Så total business as usual tirsdag aften på Danish Deli i rue Beck.

Bystil, landstil
Vi har jo for lang tid siden valgt at lægge snittet lidt rustikt.

Glamouren er i glasset, og tirsdag dukkede den også op på buffet'en.

Men altså, det er ikke os, der lirer champagne-citater af, eller ved, hvilke filmstjerner eller kongelige, der drikker Mumm.

Jeg hiver min beskærersaks frem. Sender en klemme i bioplast rundt. Samt selvfølgelig de helt uundværlige fotos med sjove huer nu, hvor vi er i gang med at beskære.

Ingen grund til tvivl
Det er præcis her jeg tvivler hver gang: Gæsterne sidder i nydeligt aftentøj for at nyde champagen og fjordrejer. Gider de virkelig med mig en tur ud i det virkelige bondeland. Det er nemlig her, druerne kommer fra, også dem til Scarlett Johansens Moët-flasker.

 
Posted by Picasa
Min tvivl kunne jeg pakke et vist sted hen igen en gang.

For en sikkerheds skyld tjekkede jeg efter og gik rundt og talte med så mange af deltagerne, som jeg kunne nå. Samme resultat, som vi kender fra Paris, Bruxelles, København, Århus med flere.

Hver gang er I lige overraskede over det omfattende arbejde, der ligger bag disse druer og flasker. Det er jo præcis dét sådan en smagning også går ud på. Alt det andet, der ligger forud for flasken.

Muslinger og svampe
Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige tak for mad til Thomas.

Ved det godt. Vi spiser for få muslinger, det må jeg virkelig se at få gjort noget ved. Jeg hader forarbejdet. Men det er bare så dejligt at spise gode blåmuslinger, nybagt brød sammen med for eksempel Blanc de Blancs. Og jeg har slet ikke nævnt fjordrejerne med en mayonnaise af nogenlunde samme farve og soliditet som æggestand.

Bagefter fungerer svampe så godt med Selection. Jeg synes i øvrigt at hele efterårets udtræk fra skov, mark og plantage fungerer rigtig godt i dens selskab.

 
Posted by Picasa
Noirs & Blancs indledte festlighederne. Den er ret selvkørende, med og uden fast føde. Demisec'en nød vi lige før kransekagen, der efterlod mig nærmest ordløs. Er den flot eller hvad?

Vi ses, Luxembourg, hos jer eller hos os.

No comments: