13 January, 2014

Fra præsidenter til pagt

Ordene har været få. Jeg ved det godt.

Jeg har været en smule ophængt, fordi jeg har taget fat på at læse fransk oveni resten, og fredag var altså regnskabets time, hvor jeg afleverede en opgave og var til eksamen i fransk samtidshistorie i Århus.

Nu ved jeg derfor en hel del om den Femte Republiks Frankrig, og det er fantastisk spændede at vide den slags, når man bor i et andet land.

Jeg skulle blandt andet kommentere på de franske præsidenters popularitetskurve. Dvs. for samtlige præsidenter optrådte deres bundtal, hvor de var mest upopulære under deres præsidenttid.

Interessant nok er det, at næsten halvdelen af de adspurgte var utilfredse med selv Charles de Gaulle og Georges Pompidou, der ellers som præsidenter red på Les 30 Glorieuses, som dækker over den efterkrigstid, hvor væksten boomede, og beskæftigelsen kun gik op. Siden kom de to oliekriser - i hele den vestlige verden - og siden er populariten faktisk kun gået nedad for at finde sin foreløbige absolutte bund med 80% adspurgte, der er utilfredse med Francois Hollande.

Det er til at forstå. Det eneste, han har lovet tydeligt, er at bringe arbedsløsheden ned, og foreløbig er den kun vokset. Selvom man bestemt ikke kan laste den nuværende præsident for alle Frankrigs fortrædeligheder, de er samlet sammen gennem lang tid, er det svært at få øje på lyspunkter.

Men det kan da være, at den pagt, han netop annoncerede i sin nytårstale, vil gøre en forskel.

Idéen er at lette virksomhedernes vilkår - de er tunge, kan jeg oplyse - mod at de til gengæld ansætter folk.

Foreløbig er der flere tal at indberette til myndighederne. Men det kan jo være, fordi lettelserne endnu ikke er trådt i kraft. Vi venter spændt, og det gav da under alle omstændigheder en god samtale ved eksamensbordet om både pagt og de 30 fede år, hvis mere praktiske del jeg har forstået set gennem min svigermors liv.

Hende ser jeg da forresten igen i dag, hvor jeg skal i gang i vinen igen efter min eksamenspause. Det bliver godt.

No comments: