27 May, 2014

Rapporter og champagne, bæredygtighed og eksamen

Velkommen tilbage til det stadigt grønnnere vinland.

Jeg har været i Danmark. Med champagne til både her og der, og drej lige venligst blikket mod højre og se, hvor de holder fest med stil i Sønderjylland... endda på en dag med skybud. Det er selvfølgelig på restaurant Knapp ved Åbenrå, hvor der altid er så fint pyntet op.

Eksamen i Danone og champagne
Turens anledning var denne gang eksamen i fransk. Heldigt nok kom jeg til at fortælle om landbrug og bæredygtighed med afsæt i Danone-koncernens verdensomspændende virksomhed, og det havde jeg tilfældigvis på forhånd interesseret mig for ved at læse deres årsrapport fra 2013 af egen fuglefri vilje.

Vejen var ikke alt for lang frem til mit yndlingsemne uanset sprog - vindyrkning og champagne - og da vi blandt andet har kigget på bæredygtig udvikling i forbindelse med erhvervskommunikation, havde jeg på forhånd været lidt på jagt efter materiale her i egen baggård. Og endda fundet en interessant gennemgang af de sidste 30 års vej mod en mere bæredygtig udvikling her i Champagne, fortalt med firfarvede grafer og i nøgternt teknikersprog.

Den tog jeg selvfølgelig også med under eksamensarmen. Nu skal jeg i gang med at nærstudere den.

Salg eller bæredygtig udvikling
Vi har selvfølgelig lang vej endnu i Champagne. Selvom der kom spændende nyt også på den front for et par uger siden med en ny form for måling eller certificering af ens bæredygtighed. Et initiativ fra CIVC, som jeg kommer til at skrive mere om, når jeg finder tid.

Ikke desto mindre er det første gang, jeg ser noget i den stil. Om jeg forstår, hvorfor de går så stille med den slags! Hvorimod professionens salgsrapport fra 2013 glimrer på mit skrivebord i tyk og lækker karton og med glittet forside.

Svaret er nok heller ikke enten eller men hånd i hånd. Tror jeg, endda uden at have åbnet hverken det ene eller det andet. Det kommer.

Vinen har nemlig heller ikke holdt sig tilbage.

Alain er godt i gang med at løfte alle wirerne for første gang, og anden runde af afknopningen fortsætter også. Der er så vidt vides ikke mange flere færdigpakkede bobler på lager længere, og en tur med forsyninger til byernes by, venter også om hjørnet. Arbejde har vi med andre ord nok af.

No comments: